Ползотворно, вдъхновяващо, интересно, приятелски и приятно преминаха учебните работилници от 26 – 28 октомври 2018 г. за учителите от партньорските училища от България и Румъния: I ОУ „Никола Вапцаров“, Берковица и школа „Захария Станку“, Рошиори де Веде. Дейностите са по проект „Разработване на общ подход към образованието по предприемачество в училище“ (“Developing a Common Approach to Education in Entrepreneurship at School”, Project no. 16.5.2.033, e-MS code ROBG 152), финансиран по Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-A Румъния – България
2014-2020.
Откриването на работната среща за провеждане на учебни работилници с учители бе в Монтана на 26.10.2018 г.. Събитието бе приветствано от специалния ни гост – госпожа Трайка Трайкова – началник на РУО – Монтана и представител на третия партньор по трансграничния проект. От името на българското училище госпожа Т. Савова, като експерт по проекта, представи презентация „Прогрес на обучението по предприемачество в училище“, в която сподели за напредъка на обучението по предприемачество в I ОУ „Н. Й. Вапцаров“, Берковица. От страна на румънското училище госпожа Д. Ставараке, като експерт по проекта, представи презентация „Обучението по предприемачество в училище“, в която сподели за опита в обучението по предприемачество в училище „Захария Станку“, Рошиори де Веде.
Учителите по предприемачество в двете партньорски училища и ръководителите на ателиетата представиха учебните програми, споделиха личните си наблюдения и опит в провежданото обучение по предприемачество в училище, демонстрираха техники и технологии за работа, показаха готови продукти, изработени с учениците. Акцентът е поставен върху новия прочит на старите традиционни за двете държави занаяти. Учебните работилници и учебните дейности по проекта бяха подпомагани и насочвани от експерт – представител на третия партньор по проекта – от РУО Монтана.
Уъркшопите на педагозите от двете държави продължиха на 27 и 28 октомври в I ОУ „Н. Й. Вапцаров“, Берковица. С вълнение и гордост учителите от I ОУ „Н. Й. Вапцаров“ показаха на румънските си колеги прекрасната, интерактивна, модерна и удобна учебна среда, в която обучават своите възпитаници. Ръководителите на ателиетата по предприемачество демонстрираха с ученици получените умения и знания по време на експерименталното обучение. В учебна работилница по предприемачество – грънчарство госпожа В. Ангелова показа магията да превърнеш парче глина в невероятно красиви предмети, а и колко много бизнес може да има в това, стига да си упорит и предприемчив. Дамите от гостуващите румънски учители получиха прекрасни колиета от бяла глина за подарък.
Не по-малко вълшебства се случиха и по време на учебната работилница по тъкачество и бродерия. Педагозите с любопитство и удоволствие участваха в ателието, ръководено от госпожа П. Николова, като се убедиха в необходимостта от много изобретателност, търпение, мисъл, умения и знания са необходими за работа с текстилни материали. Тъкането на автентични вертикални и хоризонтални станове е истинско предизвикателство днес.
Много шум вдигна учебна работилница по предприемачество – дърворезба, но предизвика нескрит интерес и възхищение. Господин А. Михов демонстрира с учениците си колко сила, упоритост, фантазия и креативност са необходими да накараш едно парче дърво да разкаже история, резбована и гравирана върху него.
Учебната работилница по готварство за румънска и българска традиционна кухня се оказа много вкусна, интересна, интерактивна, полезна и комуникативна. Всички колеги се включиха с ентусиазъм и старание да представят уменията, тънкостите, знанията и позитивната енергия, необходими за приготвяне на великолепни традиционни ястия. В прекрасно взаимодействие, страхотна екипност и приятелство премина тази учебна работилница. Традиционните български и румънски народни танци бяха прекрасния завършек на уъркшопа в България.
В модерна, удобна и креативна учебна среда се осъществи заключителната учебна работилница в новооткрития Център по природни науки и предприемачество. Педагозите от партньорските училища обобщиха, че учебните работилници подпомагат координирането на инструменти, методи и добри практики, разработването и апробирането на учебни програми за преподаване в час по предприемачество. Тези професионални педагогически взаимодействия категорично подобряват обучението по предприемачество в партньорските училища, както и насърчават креативността, отговорното поведение и усъвършенстват професионалните компетенции на педагогическите кадри.